Wszystko zależy co to za działki i kto jest ich właścicielem. O ile mieszkańca bloku wyrzucającego chleb za okno straż może ścigać - bo teren przed blokiem nie należy do właściciela, to sprawa sie komplikuje z terenem prywatnym.
Czy twoja "stołówka" była uciążliwą dla sąsiadów? Czy generowała przykry zapach? Czy zanieczyszczała wody gruntowe?
Jeśli były to jabłka i inne resztki organiczne NIE MIĘSNE.. to kto ci udowodni że ci dziki nie rozkopały kompostownika?
Gorzej jest z mięsem. Zgodnie z prawem eurokołchozu do jakiego wstąpił nasz głupi kraj. Nie masz prawa zakopywać odpadków pochodzenia zwierzęcego, tym bardziej ich tak "składować". Mogą to robić tylko myśliwi w czasie czynności po polowaniu (patroszenie), itd...
Nawet chomika naszego zmarłego nie można w naszym własnym ogródku pochować... eurodebilizm.
Cytuje ustawę:
2013-09-03
7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych
obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów
jej przeprowadzania.
3. Rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu
gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu.
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Art. 5.
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów
komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady
gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako
część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospoda-
rowanie odpadami komunalnymi;
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przy-
padku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie
nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy
nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie
nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieru-
chomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniają-
cą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepi-
sami odrębnymi;
4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników poło-
żonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wy-
dzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpo-
średnio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obo-
wiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny po-
stój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy
do wykonawcy robót budowlanych. ©Kancelaria Sejmu s. 9/34
2013-09-03
3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z wy-
dzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów
szynowych, znajdujących się na terenie gminy, należy do obowiązków przedsię-
biorców użytkujących te torowiska.
4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do
zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego
przeznaczonych i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sani-
tarnym, porządkowym i technicznym;
2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z
chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicz-
nej;
3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z
chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowa-
nia pojazdów samochodowych na takim chodniku.
5. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione
w ust. 1–4 należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i
pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli
gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodo-
wych na takim chodniku, oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych
w pojemnikach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i
utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym.
6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1–4 sprawuje wójt, bur-
mistrz lub prezydent miasta.
7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust.
1–4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie
obowiązku.
8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 3–3b.
9. Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 7, podlega egzekucji w trybie prze-
pisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w admi-
nistracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.
6)
).
Więc posiadasz kompostownik. Zwierzęta go rozkopują ustawicznie a gmina nic z tym nie robi.
PozdrawiamTutaj podstawa prawna i wytyczne dot kompostownika:
Tutaj kwestie prawne reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, który w § 36 wskazuje szczegółowe warunki lokalizacji tego typu rządzeń:
„1. Odległość pokryw i wylotów wentylacji ze zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe, dołów ustępów nieskanalizowanych o liczbie miejsc nie większej niż 4 i podobnych urządzeń sanitarno-gospodarczych o pojemności do 10 m3 powinna wynosić co najmniej:
1) od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz do magazynów produktów spożywczych - 15 m,
2) od granicy działki sąsiedniej, drogi (ulicy) lub ciągu pieszego - 7,5 m.
2.W zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej odległości urządzeń sanitarno-gospodarczych, o których mowa w ust.1, powinny wynosić co najmniej:
1) od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi - 5 m, przy czym nie dotyczy to dołów ustępowych w zabudowie jednorodzinnej,
2) od granicy działki sąsiedniej, drogi (ulicy) lub ciągu pieszego - 2 m.
3. Odległości pokryw i wylotów wentylacji z dołów ustępów nieskanalizowanych o liczbie miejsc większej niż 4 oraz zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe i kompostowników o pojemności powyżej 10 m3 do 50 m3 powinny wynosić co najmniej:
1) od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń wymienionych w ust. 1 pkt 1 - 30 m,
2) od granicy działki sąsiedniej - 7,5 m,
3) od linii rozgraniczającej drogi (ulicy) lub ciągu pieszego - 10 m.”.
Z powyższego wynika, że kompostownik (mały – do 10 m3), powinien znaleźć się w odległości nie mniejszej niż 7,5 m od granicy działki, a 15 m od domu. Większy kompostownik (do 50 m3), to już konieczność odsunięcia go aż 30 m od domu sąsiada, jednak odległość od granicy działki pozostaje ta sama. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, nie każdy skład trawy czy chwastów na działce jest kompostownikiem, Wówczas być może bliższa odległość od granicy nie będzie stanowiła naruszania prawa. Mimo to zawsze należy liczyć się z powództwem cywilnoprawnym o immisje.
W przeciwnym razie sąsiad będzie uprawniony do zgłoszenia naruszenia prawa do inspektora nadzoru budowlanego (który może nakazać rozbiórkę) i/lub złożyć pozew na podstawie art. 144 k.c., o zaprzestanie składowania kompostu z uwagi na immisję (w tym wypadku zapach).
Przydatne przepisy”
Rozporządzenie ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 z późn. zm